Mandag 22 august 2016 tok Indre Kåfjord Barne- og Ungdomsskole imot elevene til første skoledag.

Skoledagen startet i gymsalen med tale av styreleder Hanne Gundersen og rektor Odd Harald Fagerli, som også hadde en presentasjon av de ansatte. Et rørt styre for IK-skolen mottok flotte gaver. Videre var det opprop av elever og presentasjon av deres kontaktlærere. Utenom elever og foreldre hadde også besteforeldre, tanter, onkler og søsken møtt opp til åpningen av skolen.

I anledning elevenes aller første skoledag på IK-skolen, ble dagen markert med åpen dag hvor det ble servert kaffe og kaker. Besteforeldre, bygdas innbyggere og andre interesserte hadde mulighet til å komme innom og se resultatet av våren og sommerens innsats, av foreldre og andre, både innvendig og utvendig.